V Työinnostuksen ja osaamisen johtaminen

Hei!

Nähdään tällä kertaa uudessa paikassa. Antaa paikan vaihdosten muuttaa ajatuksia ja saattaa vähän uuteen kulmaan ajatukset.

7.4.2017 Tapaamme Tamoran tiloissa osoitteessa Paasivuorenkatu 8, Helsinki. Paikka on sisäpihalla. Paina soittokelloa rautaportilla jos ovi on kiinni. Oven oikealla puolella on summeri jossa lukee Tamora Oy. Joku kipittää avaamaan. Petran viestissä on lähetetty ehkä myös koodi jolla pääsee omatoimisesti ovesta sisäpihalle. Itse rakennus on sisäpihalla erillinen rakennuksensa. Alakerta.

PYSÄKÖINTI

Pysäköintiin on paikkoja Paasivuorenkadulla. Myös heti Paasivuorenkatu 8:n jälkeen on S-marketin pysäköintihalli. Sinne mahtuu usein hyvin autoja. Suosittelemme käyttämään silti julkisia. Hakaniemeen tulee usea spora, eli tuttavallisemmin raitiovaunu. Niiden pysäkki on vain 3min kävelymatkan päässä Paasivuorenkatu 8:sta. Hakaniemessä on myös metropysäkki. Moni pidempää tuleva pysäköi usein ilmaisille paikoille Itäkeskuksen liepeillä, josta ottaa sitten metron suoraan Hakaniemeen. Helppoa ja halpaa kuin mikä.

Ohjelma

8:30: aamukahvi

9.00: Katri Ylikahri: Lean- vaikuttavuutta työhön yhdessä kehittämällä. Omien kehittämisideoiden tai jo valmiiden toteutusten esittely. 

12.00-13.00: Omakustanteinen lounas

13.00-15.45: Karl-Erik Michelsen: Osaamisen ja työinnostuksen johtaminen

15.45: Palautekanava

16.00: Kotio

 

Aloitimme Trellon esittelykorteilla. Tiina hoiti tehtävän ketterästi jo innokkaimpien valuessa paikalle. Tiinalle pisteet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Katsomme yhdessä kehittämiskohteita kussakin organisaatiossa. LEAN toimii tässä ajattelun viitekehykseen. Opimme toisiltamme vahvassa Learning By Doig- hengellä. Katsomme missä työssä on hukkaa millä tavoin tuotamme parasta asiakasarvoa. Foibe- kartanossa keskusteltiin jopa Floridan ja Vancouverin mukaan ottamisesta vanhustyön kehittämiseen.

Keskusteltiin siitä kuinka rekrytointiongelmia on hoito- ja hoiva-alalla. Keskusteltiin ulkolaisia työntekijöitä, on oltava kielitaito ja tutkinto. Kielitaito kehittyy kyllä, usein hämmennystä tuo tasa-arvoisuus ja yhdenvertaisuus. Vuorovaikutus perustuu kieleen.

Lohjan kaupungissa kehitettiin perhevalmennusta mm. hukkapajalla. Ilmeni että halutaan muutoksia monella osa-alueella. Tiina Luostarinen on ottanut välineen kehittää ja tekee opintomatkan Kivenlahteen  Leanissa lähdetään siitä, että asiakkaat määrittävät arvon.

Perheentuki.fi on yksi esimerkki hyvästä asiakaslähtöisestä perheille annettavista tukimuodoista. Vantaan perhecouchit markkinoivat itseään Facebookissa. Uusia tukimuotoja voidaan antaa myös päiväkodeissa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Arttu kertoi, miten sisäistä palvelua voidaan kehittää seurakuntakentällä, jotta palvelulupaus lunastetaan. Arttu muotoilee palvelulupausta ja kysellään mitä palveluja tarvitaan. Mitä osaamista meillä organisaatiossamme on ja miten kuulostelemme kentän tarpeita. ”Webropolilla voimme tehdä kyselyitä sisäisille asiakkaille palvelutarpeista”.

Foibe kartanossa hyvä elämä tarkoittaa sitä, että jokainen tietää, miksi ollaan töissä ja mitä varten olemme olemassa. Elämä ei ole vaan selviytymistä vaan jotain muuta loppuelämää varten. Se on hyvää palvelukokemusta ja elämystä asiakkaalle, se tapa tehdä merkitystä asiakkaalle.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kati Ylikahri kertoi, että leanissa sitoudutaan ja työ vakioidaan. Kaikki sitoutuvat työyhteisössä yhteisiin pelisääntöihin. On tärkeää, että kaikki toimivat työpaikan pelisääntöjen mukaan. Asiakkaille voi tuoda tiedoksi, että poikkeus tehdään, mutta se kerrotaan myös asiakkaille. On mahdollista tehdä poikkeus, mutta se tehdään asiakkaille tiedoksi ja selväksi, jos poikkeus tehdään. Silloin kaikki menee parhain päin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kaikissa organisaatioissa on menossa loistavia kehitystöitä. Parviälytämme ratkaisuja yhdessä. Kuinka tuotamme parasta lisäarvoa, ja miten esimiehen on osattava digitaalisessa maailmassa toimia? Kiinnitetään huomio onnistumisiin ja onnistujiin. Palkitaan heitä huomiolla. Älä palkitse ankeuttajia huomiolla. Ainakaan koko ryhmän edessä tapahtuvalla huomiolla. Ratkaise ongelmat vähän sivummalla. Käännä katse onnistumisiin. Nosta heidät pahaimpaansa, niin että he vetävät mukaansa sellaisia ketkä eivät ole kantaansa tai tapojansa valinnut. Mikään organisaatio ei menesty niin että heidän heikoin neljännes tekee hommansa jotenkin. Menestyjäorganisaatioita ovat ne joiden huippu pystyy parhaimpaansa ja enemmän.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Osaamiseen meillä on koulutusta. Mutta mikä on sellainen sektori, jossa emme esimiehinä ole räpeltämässä juurikaan? Tunnepuoli? Olemme esim työhaastatteluissa aina todistusten maailmassa. Meillä on kyky siirtyä arjen älykkyydestä flowhun ja innostuksen maailmaan. Se kyky on meissä. Esimiestyössäkin se on tehtävä. T

Avoimuus on tärkeää. Ovet ovat auki. Ihmiset voivat muodostaa omat ryhmnsä. Kuten haluavat. Moni on halausasteella. Uskallatko koskettaa? Tämä on vähän Jekyl & Hyde tilanne. Tiedämme että saisimme avoimuudella ja läheisyydellä paljon aikaiseksi, mutta sitten onkin pelkona seksuaalisen häirinnän syytteet pelkona. Tämä meidän on voitava rikkoa. On johdettava tunnetta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Onnellisesta työstä ja työpaikoista puhutaan paljon, mutta mitä ne oikein ovat? Alla hieman luetteloa:

Hyvää fiilistä

flow tilaa

viihtyvyyttä ja pöhinää

innostusta ja kannustusta

tukea ja jatkuvaa kehittymistä

Meillä on positiivisen ilmapiirin tekemisen velvollisuus työpaikoilla. On oltava ammattiylpeä omasta työstään ja omasta osaamisestaan. On oikein, että esimies opettaa jämäkkyyttä alaisille. Ole jämäkkä ja ammattiylpeä. Kyllä esimiehen pitää voida rohkaista! Saatiin hyvä keskustelu aikaiseksi esimiehen paikasta työyhteisössä, esimiehen tasapuolisuuden tarpeesta, esimiehen taidoista ratkaista ongelmia ja esimiehen tunnemaailmasta

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kenen vastuulla on onnellinen työpaikka?

Monen mielestä jokaisella on velvollisuus kohentaa työhyvinvointia mutta lopulta vastuu kaatuu johtajille ja esimiehille.

Hyvät johtajat luovat hyvän työympäristön ja hyvän työpaikan hengen.

Miten ratkaistaan tuhannet sadat ja kymmenet ongelmat, jotka tulevat arjessa vastaan.

Miten pitäisi johtaa?

Delegoivasti, proaktiivisesti, esimies on ongelman edessä ei takana silloin ei joudu syitä selvittelemään koko ajan sotkuja. Palkitsevasti. Resurssiviisaasti

Substanssiosaaminen on tärkeää. Pelkkä johtamisosaaminen ei riitä. Muutosjohtaja saa varmasti muutostilanteissa muutoksen aikaan ja liikkeelle, mutta substanssin puuttuessa se ei kanna kauaa.

Huomio menee herkästi muualle. vaalitenteissä puhutaan kansainvälisistä asioista, viennistä, vaikkei nämä ole kuntien tehtäviä ollenkaan. Sama kuin siellä puhuttaisiin avaruuslennoista.

Suuri virhe muutosjohtamisessa on ottaa sisäisesti joku henkilö siihen. Pahimmassa tapauksessa samat asiat tehdään vielä uudestaan. Ulkopuolelta otettu muutosjohtaja sanoo, että nyt ei tehdä noin vaan teemme näin ja menemme tuohon suuntaan. Karrikoidusti.